View Full Version : 206 - Abandoned
Sanderholm 11-11-2005, 09:59 AM Jag har iallafall sett avsnittet nu, verkar inte vara några som helst diskussioner på svenska om avsnittet!
Hörde Walt baklänges innan, jag får de till "They're comming, and they're close". Tror jag läst det någonstans också.
Min tanke (uttöver de här med att de andra kommer och dödar allt och alla) är att kanske "The Tailis" är "the carriers" som Danielle snackade om?
Det hade varit en ganska intressant twist på det hela tycker jag. Har inte läst den teorin någon annanstans och jag känner mej relativt stolt över den (oddsen är inte helt hopplösa).
Sen då det här med Shannons död (om hon nu dör?) så går det ju alltid spekulera.. Det har ju varit spoilers hit och spoilers dit om vem som sköt vem och vad och så.. Nästan värre än när Boone skulle avlivas!
Jag tänker inte ens spekulera i vem som sköt henne (eller knivhögg -se www.thetailsection.com) för jag har på känn att alla kommer ha fel! Vem som helst kan ha mördat henne egentligen, och jag tror att producentera medvetet lämnat månbga möjligheter, kanske t o m filmat alternativa scener för att överraska så många människor som möjligt. Många har snackat om vem som gömde sej bland träden i regnet i previewn till Abandoned, och jag tror ju inte precis att det är en miss från producenterna, de har full koll på exakt allting som har med denna serien och göra!
Nu har jag bara snackat om de två, enligt mej, viktigaste händelserna. Det finns mycke mer att snacka om, så bara kör igång allihopa!
Sanderholm 11-12-2005, 11:09 AM Alla snackar om 2 seperata skott när de gäller Shannons död.
Jag har kommit fram till att jag stöder den teorin!
Kanske de var två skott som avlossades exakt samtidigt, bara att det ena (från Ana-Lucias pistol) avlossades längre bort, vilket gör att det blir ett längre eko.
Några teorier?
eLGee 11-12-2005, 08:10 PM Alla snackar om 2 seperata skott när de gäller Shannons död.
Jag har kommit fram till att jag stöder den teorin!
Kanske de var två skott som avlossades exakt samtidigt, bara att det ena (från Ana-Lucias pistol) avlossades längre bort, vilket gör att det blir ett längre eko.
Några teorier?
Tvivlar starkt på att det är någon annan än Ana-Lucia som dödade Shannon. Om det skulle vara så skulle det vara ett av de billigaste klipp-fusken någonsin, och även om Lost är en klurar-serie, så skulle det vara ett större fusk än "Bobby i duschen", bara som exempel. Varför har folk så svårt att tro att det var Ana-Lucia som skön Shannon?
Sanderholm 11-13-2005, 08:06 AM Hmm, bevisen på att det var två skyttar/mördare?
Ana-Lucia är högerhändt, Shannons mördare höll vapnet i vänster hand!
eLGee 11-13-2005, 08:51 AM Så du håller aldrig något i vänster hand efter att du använt det? (Dvs om du är högerhänt)
Sanderholm 11-13-2005, 01:43 PM Snälla, kolla på programmet igen... Hon håller pistolen med höger hand, hon använder vänstern som stöd, varför skulle hon byta hand när hon sänker pistolen?
Enligt screencaps från nästa avsnitt så vet jag att hon är/har varit polis, och därmed är det helt otänkbart att hon skulle byta hand.
eLGee 11-13-2005, 04:57 PM Om tanken var att plantera ett så att det var någon annan än Ana-Lucia som sköt Shannon så skulle dom filmat det tydligare. Att inte göra det är inget annat än rent fusk, och hittills har Lost inte behövt använda sig av sådana billiga knep för att göra serien bra. Att använda såna knep för att förvilla tittarna är inte bara billigt, utan ett stort "no-no" i alla berättarformer. Det vore mycket mer intressant att utveckla hur relationen mellan "The Tailees" och våra vanliga överlevande utvecklas när det första dom gjort är att skjuta en av gruppen. Detta ger dessutom mer rum för karaktärsutveckling för Sayid.
Om det nu skulle visa sig att det kommer fram att det inte är Ana-Lucia som sköt Shannon om två veckor så kommer jag hålla tyst och svälja min stolthet. Inte bara det, jag ska personligen ge en skriftlig ursäkt och erkännande via mitt Wacom-bord här på forumet. Deal?
Sanderholm 11-14-2005, 02:14 PM Om det nu skulle visa sig att det kommer fram att det inte är Ana-Lucia som sköt Shannon om två veckor så kommer jag hålla tyst och svälja min stolthet. Inte bara det, jag ska personligen ge en skriftlig ursäkt och erkännande via mitt Wacom-bord här på forumet. Deal?
Bra, jag ser fram emot det! :)
eLGee 11-14-2005, 04:21 PM Jag hittade detta inlägget på imdb, och jag tyckte det var så grundligt och riktigt kul att jag var bara tvungen att slänga in det i diskussionen. Kolla speciellt in den animerade SWF-filen. Varsågoda:
Re: It's hilarious how many people are convinced Ana-L DIDN'T shoot Shannon - by -19 hours ago (Sun Nov 13 2005 17:43 )
UPDATED Sun Nov 13 2005 17:15
Okey. There are two things I can understand. I can understand if people think Ana shot someone else. I can understand if people think someone else killed Shannon. But for the life of me I can not understand how anyone can think the person facing Sayid was not AL. Hello??? Wakey wakey... eggs and bakey
Club proof
http://tinypic.com/fn5svb.jpg
Manly arms proof
http://lost-media.com/modules/coppermine/albums/ep-promos/sea2/Abandoned/abandonedpromo28.jpg
Michelle with gun lowered and club sticking up, standing in a muddy clearing
http://lost-media.com/modules/coppermine/albums/ep-promos/sea2/Abandoned/abandonedpromo27.jpg
And more club proof (animated)
http://hem.bredband.net/b530754/killer.swf
More club sightings
http://lost-media.com/modules/coppermine/albums/ep-promos/sea2/Collision/collision-promo08.jpg
eLGee 11-14-2005, 05:57 PM OK, jag hittade det slutgiltiga beviset. Vad jag laddat upp nedan är ett utdrag från den officiella Lost podcasten med Damon Lindelof och Carlton Cuse som man kan ladda ner från lost.abc.com. Jag antar att vi kan se detta som slutgiltigt bevis på att Ana-Lucia sköt och dödade Shannon. Case closed.
Ladda ner här:
http://web.telia.com/~u37022687/shannon2.mp3
Verkar som om ursäkten uteblir, Sanderholm.
Kristina 11-15-2005, 03:17 AM Bara jag som inte tycker ordvalet "her death would happen in the hands of Ana Lucia..."
är lite underligt? Varför inte säga "she was killed by Ana Lucia.." eller "Ana Lucia killing her..." :confused: :confused: :confused:
eLGee 11-15-2005, 05:15 AM Nja, det håller jag inte med om, men Lindelof fortsätter snacka på ett tag både innan och efter mitt utdrag. Ordvalet är kanske inte så konstigt när man hör allt han säger. Hela podcasten kan som sagt laddas ner på http://lost.abc.com
Sanderholm 11-15-2005, 12:51 PM Om dom nu gör ett stort "mysterium" av vem som är mördaren så tror jag ju inte precis att dom avsiktligt går ut och offentligör vem mördaren är bara några dagar efter avsnittet.
Mycket möjligt att du har rätt eLGee men jag fattar ändå inte vad dina bevis bevisade..
Om AL nu använde sin klubba, vem var de då som sköt?
Jag sitter fortfarande här och väntar på din ursäkt...
eLGee 11-15-2005, 01:32 PM Mysterium? Det är ingen som sagt att det är ett mysterium, det är ju klart och tydligt Ana-Lucia som gjorde det.
Bevisen var inte till för att visa att klubban användes, utan för att visa att det inte var någon annan än Ana-Lucia som stod framför Sayid när han höll om Shannon. Som sagt, jag tyckte att det var lite kul att slänga in i tråden, bara för att visa hur överdrivet vissa lägger fram sina bevis. (Oavsett vilken sida av myntet man valt.)
Och podcasten var inte ett offentliggörande för att avslöja mördaren från producenternas sida, utan Lindelof tar upp det i en diskussion med Carlton Cuse att de diskuterar hur de bestämmer vilka som ska dö under seriens lopp, och han nämner i förbifarten att det är speciellt intressant att Shannon dödades av Ana-Lucia, när det gäller att introducera nya konflikter. Lyssnar man på hela så sätts mitt utdrag av podcasten i kontext.
Ursäktsprognos
(med anledning av de uppgifter som framkommit):
Chans att anlända 17/11 - 0% (det avsnittet handlar bara om the Tailees)
Chans att anlända den 24/11 - 2%
ToreSkog 11-16-2005, 07:42 AM Aouuja en liten % måste det väl vara i alla fall :-P
Kollar man på äldre spoilers så skulle ju mördaren avslöjas i slutet av det avsnittet och motivet först i nästa avsnitt.
En sak som skulle kunna förklara en hel del vore om de klippt om förra veckans avsnitt och tagit det som skulle kommit i slutet av kvällens avsnitt och stoppat in. Då kan ju planen ha varit att vi inte skulle få se Ana och hennes grupp förrän ikväll och då hade ju den gamla spoilern stämt bra.
avsnitt 6 Shannon rantar runt i jungeln och blir dödad precis i slutet av programmet.
avsnitt 7 Man får följa Anas grupps vistelse på ön och i slutet rantar det runt i jungeln för att hitta fuselagenissarna, allra sist får man se scenen med Ana pangandes pistolen och sedan tittandes på Sayid och Shannon.
avsnitt 8 Vi får se den spännande och mörka anledningen till varför Ana sköt Shannon med flit.
Om de då flyttade om lite för att få med mer om tailsection (avsnittet är 5min längre tror jag) så hamnade Anas skjutning i förra avsnittet detta avsnittet blir kanske tomt på Anal vs Shannon action, men i nästa kanske man får veta något som visar att det var med vilje?
Vad säger ni är det en möjlig förklaring till det hela?
Kristina 11-16-2005, 07:46 AM Det låter som en mycket möjlig förklaraing Tore!!! Jag har nämligen också läst de spoilers som sade så, plus de som menade att alla skulle tro att mördaren var en viss person men att det sedan skulle visa sig att den personen inte var skyldig och den skyldiga skulle komma att framträda några avsitt senare. Det är en av orskaerna till att jag fortfarande var/är skeptisk till att AL är den som mördade Shannon, TROTS att CC och DL sade att det var AL, mer eller mindre rakt ut........
eLGee 11-16-2005, 06:20 PM Mera från Carlton Cuse och Damon Lindelof:
It's always possible [Shannon] could pop up in someone's backstory. But she is definitely dead. When a character dies on the island, they stay dead. In the same moment that we decided Shannon would die, [we also decided that] Ana-Lucia would be responsible for that death. It would be the first time one castaway was responsible for killing another, and it would give so much inherent conflict and trauma [heading to] the merge. We're walking a very tenuous tightrope with her, but we feel that over the course of the next two episodes the audience will hopefully get a better understanding for that character and what she's been through.
Kristina 11-17-2005, 04:52 AM eLGee - Ja, som jag tydligt skrev är jag väl medveten om vad CC och DL sade. Jag har också läst texten du citerar. Trots detta känner jag ändå viss skepsis i frågan, något jag är i min fulla rätt att göra....
Sanderholm 11-17-2005, 08:11 AM eLGee
Ja, nu har jag sett ny avsnittet.. Och får snopet be dej om ursäkt. Visste att de var en stor chans att de va just AL som sköt Shannon men hoppades ända in i det sista att det inte skulle vara så. Blev nästan lite besviken när jag fick det bekräftat! Hoppas du inte drabbas av övermod nu bara, och tror att du har svaret på alla mysterier som rör sej på ön.. Hehe
eLGee 11-17-2005, 08:33 AM Sanderholm
Lugnt, jag får graciöst motta din utsäkt, trots att det inte krävdes någon från dig. Övermod är inte min grej, men nu vet du vem du kan lita på iallafall. ;) Jag skapar en ny tråd om det nya avsnittet så slipper vi spoilertagga.
|
|